24 اوت 2022- چین: یافته های یک متاآنالیز منتشر شده درNeuroscience & Biobehavioral Reviews  نشان داد که سطوح بالاتر گلوکز خون محیطی در مرحله ی حاد سکته مغزی خطر افسردگی پس از سکته (PSD) را افزایش می دهد. همچنین، هموگلوبینA1c ، نشانگر زیستی بهتری نسبت به گلوکز پلاسما ناشتا (FPG) برای ارزیابی خطر افسردگی پس از سکته مغزی است.

سکته مغزی با قطع ناگهانی خون رسانی به مغز رخ می دهد و منجر به آسیب دائمی به بافت مغز به دلیل حوادث ترومبوتیک، آمبولیک یا خونریزی می شود. افسردگی پس از سکته مغزی یک اختلال روانپزشکی رایج است که بر بهبودی عصبی بیماران پس از سکته تاثیر می گذارد. برای پیش‌بینی افسردگی پس از سکته، پزشکان به بیومارکرهای خاصی نیاز دارند. بسیاری از مطالعات قبلی نشان داده اند که دیابت پیش بینی کننده ی افسردگی پس از سکته است. با این حال، اختلاف نظراتی در مورد اینکه آیا افزایش سطوح FPG و HbA1c با افزایش خطر PSD مرتبط است یا خیر، وجود دارد.

دکتر Shaokuan Fang، و همکارانش از گروه عصب شناسی مرکز علوم اعصاب، در بیمارستان دانشگاه جیلین، در چین، به طور جامع پایگاه های داده را برای مطالعات واجد شرایط جستجو کردند. آنها رابطه بین سطوح گلوکز خون محیطی در مرحله حاد سکته مغزی را با خطر PSD با استفاده از تفاوت میانگین استاندارد بررسی کردند. تجزیه و تحلیل شامل 21 مطالعه کوهورت آینده نگر بود.مرور و متاآنالیز این مطالعات نشان داد:

·        سطوح گلوکز خون محیطی در بیماران مبتلا به PSD به طور قابل توجهی بالاتر از بیمارانی بود که دچار PSD نبودند(FPG: SMD، 0.28، HbA1c: SMD، 0.49).

·        در تجزیه و تحلیل زیر گروهی با طبقه بندی نقطه زمانی ارزیابی افسردگی، HbA1c به طور معنی داری بیشتر از FPG با خطرPSD ، مرتبط بود.

محققان در نتیجه گیری خود نوشتند: سطوح بالاتر گلوکز خون محیطی در مرحله حاد سکته مغزی، خطر PSDرا افزایش می دهد. هموگلوبین A1c، ممکن است نشانگر زیستی برتری برای خطر PSD نسبت به FPG باشد.

نویسندگان خاطرنشان کردند که گلوکز پلاسما ناشتا و هموگلوبین A1c هر دو پیش‌بینی‌کننده‌های بالقوه مهمی برای افسردگی پس از سکته هستند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/neurology-neurosurgery/news/hba1c-better-predictor-of-post-stroke-depression-risk-compared-to-fasting-plasma-glucose-97845